19 Oct 2012

congkak + 3 generasi

petang tadi b4 balik mai uum sempat men congkak ngn mak. awai 2 bukan men ngan mak tapi anak nakan aku niza. dan men 2 round dengan dia pas2 sibuk nak tengok movie ngan adik aku. cita AjiNohMoto..entah apa2 la cita 2..aku tengok nak nakan aku tercongak punya khusyuk dok tengok..last2 aku tanya haikal .

aku : cita nie pasai apa abg.. dia 2 juai ajinomoto ja. ( saja aku tny g2..sdgkan aku tau 2 nama pelakon dlm 2 kn.. nk ngetest bdk nie.hehe )

haikal : xtau...abg pun xpaham tgk cita nie. abg tgk gambaq ja.

nah hai...aku tengok suma pakai terbeliak bijik mata tgk.ingtkan paham..rupanya ampehh..

David Teo mcm xsayang duit kan..buat cita entah apa2.. dia mmg xpk dah nak box office ka apa ka..janji setaun dia sampai target dia buat filem. biar la.orang ada duit kan.

eh cita David Teo plak..ok balik pada cita congkak td. lepas niza p membuang masa dia p tgk cita 2. aku pun ajak mak main.kebetulan mak ada c2..mak pun join. time 2 mmg niza dah kalah.dah terbakaq 2 lubang dh.haha dok men jap wan aku mai..dia pun tumpang sekaki tengok anak n cucu dia main. 

mmg meriah btoi la..sebab wan aku nie jenis semangat cket.haha dia yang tukang ajaq aku nak amek guli kat lubang mana..macam2 tips dia bg..besala permainan depa kan dulu. opkos la lagi pro..tapi wan cakap dia banyak lupa dah..lupa2 pun dia ajaq aku main.. smpai 2 3 kali jugak la mak kalah lagi..asyik i ja menang uoollzz..haha 

semangat wan nie kekadang sampai sound aku okayy... haha sat2 ' ish xboleh amek hat 2' ' jalan hat depan jgn amek belakang'  'jalan ja hat 2 biaq la mati pun' haha macam2 lagi la..sampai aku ngn mak dah keras perut dah gelak..sb wan lagi semangat pada kami. hehe

style wan main dia tau strategi cam na nak tikam buah orang banyak2..dia pun xkesah sangat biji guli nek umah yang penting amek buah orang banyak2 okayy..haha ada lg la macam2 tips dia bg.bila umah org len terbakaq kita nak start kat mana dulu. so sesapa nak lawan ngn aku meh la..janji mai men umah aku sb wan aku ada..kahkahkah

bila ingat balik moment td asa sweet sangat.. yer la 3 generasi ada c2..wan , mak n aku. pas2 main pulak permainan tradisional.. silap tadi xpakai kain batik ja.haha tetiba asa sayu ja..takut moment macam nie xda dah... ( touching pulak dahh..huhu )  aku harap sangat aku akan still rapat dgn family aku suma.. 

aku pun berdoa moga wan diberi kesihatan yg baik..umur yg panjang..arap sgt dia dapat tgk aku berjaya suatu hari nnt..InsyaAllah.. serious wan mmg banyak berkorban tuk aku.. dr kecik lagi cakap ja nak apa..suma dia bg..sama la tok aku pun. cakap ja nk makan apa.esok ada la dia mai ntaq.

dr aku sek rendah lagi wan aku mmg baik sgt dengan aku.time sek rndh dulu dia rajin p amek aku kat sekolah. n tetiap tahun dia akan p hari anugerah cemerlang kat sek. dulu aku kn pelajar cemerlang..harusla tetiap tahun nek stage.. ( matikla puji diri sendiri..haha ) dulu dapat fail seketul pun hepi xsangga dah..mmg seminggu la aku usung p balik umah tok aku. hehe wan la paling hepi. siap dok sekali buka hadiah dengan aku.. bez sangat time 2.. bila nek moto dgn wan pun dia selalu baca ayat quran..tenang ja asa. :)

time sek menengah aku stay hostel.. still masih rapat..aku selalu tepon tok..bila nak balik umah ja call suh dia masak ayam masak merah..sedap sgt  ! time aku nak balik hostel pulak mmg acara wajib p umah tok salam ngn tok n wan suma..pas2 dapat la ongkos beda2 topup ngn merendek.haha 

tok n wan aku nie jenis x berkira. soal duit cakap ja nak guna mmg akan dapat. tmbh2 lg kalau bab sekolah. mmg depa nak cucu2 depa dapat pendidikan sempurna. time aku masuk form 6 aku wat keputusan aku xmau  dok hostel so wan bg duit so p amek lesen. dah settle lesen dia beli moto kat aku..tapi sayang lam setaun lebih ja aku sempat nek..moto kena curi.sedih gila. 2 la harta pertama yg aku dapat. mau x sedih.

masuk upper 6 wan bg duit suh p amek lesen keta lak.. dah setle lesen keta dia beli keta kat aku.Alhamdulillah rezeki Allah. mak penah tanya.. nnt bila aku keja nak jual x kelisa 2.. aku cakap xkan juai..2 harta pertama.. ( dh moto xda dh.huhu ) lagipun 2 pemberian wan. InsyaAllah aku xkan juai. walaupun skrg aku xpakai keta 2. aku pakai keta kak..tapi still asa rindu kt cik kelly.huhu 

serious rindu sangat moment2 dulu.. rindu zaman wan masih kuat.. skrg suma dah berubah..wan dah xlarat dh nak wak moto.. skrg aku pulak yang wak dia. time aku xdak kak or adik aku yg wak dia p mana2..adik aku pun dah leh drive. tapi p dekat2 ja la. time nak p jauh wan still tunggu aku balik.. dia xharap orang len drive.haha lap u wan.. :)


aku harap sangat aku ada peluang tuk bahagiakan depa suma suatu hari nnt. kalau blh nak sgt depa tgk aku berjaya..hasil dr doa n semangat depa suma. keluarga aku la penguat ,penyokong n pengkritik terbaik aku.



notakaki : congkak tadi hasil kreatif kak yani ( ibu niza n haikal ) . dia amek papan sekeping , pas2 susun tepawe dadih yg kecik2 2...kat umah plak dia letak tepawe aiskrem bulat yg kecik 2..pas2 dia spray cat kaler merah.. tepawe dadih suma 2 dia boh selotape kat papan 2..so aku yg tangan adik beradik anak gajah nie..sekali aku seluk , terangkat tepawe 2..kena tekan2 balik bagi elok.haha ok la 2..org dulu2 pakai tempurung ja.yg lg old skool pakai korek tanah ja wat lubang. :)

No comments: