17 Apr 2012

mengail a.k.a memancing

tadi tengok CINTA BUAT EMELDA kt tonton..bez jugak cita nie kan tapi sayang hero fizo..aku xberapa nak minat sangat..klu amek fizz fairuz sure bez kan.. :) tapi aku bukan nak cita sal cita nie tapi tengok part memancing lam cita tue aku teringat...x silap aku seumur hidup aku 22 tahun nie ( xcukup 22 lg..hehe ) baru sekali aku penah dapat ikan tue pun ikan puyu ja...nampak sangat ikan pun x bekenan kat aku kan..haha

bukan ikan x bekenan la tapi aku yg x bekenan kat ikan..haha dari dulu sampai sekarang n InsyaAllah selama2nya..aku memang x suka memancing...part yg perlu tunggu lama-lama tepi sungai tengah panas tue la yang paling aku boring sekali..tambah-tambah lagi kena dok diam-diam takut ikan lari konon2nya...sumpah boring weh... ! aku pun heran macam mana orang boleh gila mancing nie..tambah adik aku...nampak ja kasaq cam tue tapi penyabar jugak budak tue...tapi yg beznya bila tengok dia mancing..dok tunggu 5 ,6 minit terus dapat ikan...asa macam ikan tue dah dok beratuq dah lam sungai tue tunggu dia bagi makan..haha

mai time musim mancing , dia pun kalut beli umpan macam-macam , siap wat umpan sendiri ngan tepung tue.klu dah malas sangat dia amek ja udang ayam ikan lam peti ais wat umpan..punya la ketagih nak mancing.aku pun heran syok tang mana la.sekali dapat bukan men banyak pas tue terus bersiang ikan tue basuh siap..punya hebat.aku pun x rajin lagu tue.haha

bagi aku aku lebih syok tengok ayah aku menjala ikan..sekali baling nah amek penuh jala..xpenuh ngan ikan pun mesti penuh ngan segala kayu botol kasut..hahaha tapi yang bez time ayah aku menjala lam kolam ikan wan aku...kompom la penuh ja ikan kn..nama pun menjala dalam kolam..haha sebut pasal kolam aku teringat.dulu time aku dalam tingkatan 2 or 3 cam tue kot..kat belakang umah aku ada parit kecik (mcm tali aiq), cam kolam jugak la..wan aku aku korek sebab bagi ikan-ikan kat bendang dia masuk c2 bila aiq bendang kering..kira penuh ikan la.orang lain memang dilarang untuk amek..haha bila tangkap ikan kt bendang pun kami boh lam kolam tue..kami pun dulu x berani tau nak mancing lam kolam wan aku..sebab dia bela.tapi la nie berani dah..haha

dulu kak aku curi-curi mancing lam parit belakang umah tue.dok tengah syok tunggu ikan siap nyanyi lagu bawang putih bawang merah lagi..tup..tup....wan aku mai..haha pakat gelabah dah..buluh 2 dah panjang nak sembunyi gena..last kak aku letak bawah kerusi panjang..time tue mata kail still ada lam kolam tue lagi...kak aku duduk atas kerus panjang tue pas tue pijak mengail tue..kira memancing menggunakan kaki la..haha
wan aku xpasan...dok rancak sembang bukan main..pas tue kak aku habaq ' ikan dah kena rasanya '

kami gelabah dah..mengail tue dok kodek2..ikan mesti dok lompat-lompat kan..aku nie kesian gila dah..ar nie jugak salah 1 sb aku x suka megail..aku cukup kesian kat ikan..nak buang ikan dari mata kail pun aku xberani , nak tengok pun aku xmau..aku kesian sgt.dk terbayang mst kalau mulut kita kena g2..mst sakit gila kan..huhu tapi kesian tang tengok tue ja la..tang makan aku lajuuu..hahaha

ok sambung balik pas tue wan aku pun balik umah dia...Lega...kami pun kelam kabut angkat mengail tengok memang boleh ikan..ikan haruan.besaq lak tue...tapi ikan tue dah lali..kesian dia..mau x lali dekat 2 ,3 jam jugak la dok tercucuk mata kail tue..walaupun dok lam aiq..kompom2 la dia sakit jugak kan..tapi sakit x sakit lepas tue ikan tue dah berjaya masuk ke perut ku dengan selamatnya..hahaha

ok itu sja pengalaman aku dengan memancing.. :)

Kesimpulannya, aku memang x suka memancing , n InsyaAllah xkan suka.
dan aku berharap aku xdapat suami yang suka mancing , nanti mst aku kena teman dia kan..Oh No !
kalau dapat jugak , Mudah2an telinga dia tebal tuk dengaq syarahan dari aku..hahaha


No comments: