3 Mar 2013

Permulaan 2013 - Hafiz sakit

lamanya x membuang masa di sini.. berhabuk gila dah blog nie. byk benda nak cita tapi macam biasa. bila nk  menaip ja mula malas. otak dah melayang. nie pun ngantok sangat2 dah nie. kol 11lbh tadi baru sampai sintok. hang out with keshayangan celebrate bezday my sweetiee... yg 2 nanti i cita len okay..

now nak cita pasal anak sedara aku. permulaan 2013 nie memang agak perit bagi kami sekeluarga. Hafiz nie anak cousin aku. dah aku anggap macam anak sendiri dah coz cousin aku dgn kami semua rapat. dia tinggal dengan tok aku dari kecik lagi. mak ayah dia stay kt kelantan. so memang rapat. time kecik dulu mak aku yg jaga dia. n time aku kecik dulu dia yang selalu jaga aku. so dia pun dah macam abang aku dah. lagipun iolzz kan xda abang. :)

Alkisah dia macam nie. awal feb Hafiz memang dok demam.. jap ok jap xok. demam panas lak 2.. memang siang malam keja tido ja. awalnya kami semua ingat demam biasa ja. myb sebab keja dk men panas. sb b4 2 abah dia baru beli beskal baru kt dia so memang xkira ujan ke panas ke memang keja dk mengayuh ja ulang alik umah dia ngan umah aku. besala budak2 kan..

tapi tgk makin teruk demam dia. so abah dia wak p klinik. doktor just bg ubat demam macam biasa. n pesan    kalau xok lg..terus bawak p hospital. nie pun aku hangin jugak tau. sb time nie mmg suhu badan dia dah panas sgt. so napa la dktor 2 terus xwat surat ja terus suh p ke hospital.

2 3 hari lepas 2.. still xok lg. dia mmg xleh bangun dah. wan aku mai umah suh wak ja hafiz p hospital terus. dia kesian tgk budak 2. 19hb 2 aku pun wak p hospital.. awainya abah dia xmau wak lg.. nk wak esok 2 ja.. tapi aku berkeras jugak wak ja terus mlm 2. so mlm 2 kami trus p hospital jitra..

suhu badan dia 37 ke 39 xsilap aku..memang tinggi sangat tambah2 lagi budak2 kan.. so malam 2 dia memang kena tahan kt wad terus. tambah air semua. part paling aku sedih time nak amek darah dia..badan dia terlalu lemah sampai darah langsung xkuaq..nurse 2 memang tekan kuat gila lengan dia nk bg kuaq darah dia. pas2 dia memang lali gila dah. sampai nurse pesan kat ibu dia n mak aku suh panggil n cakap ngn dia. takut dia xsedar. settle semua masuk wad aku balik umah.. dalam pukul 12 lbh jugak la. pas2 mak p ngan ayah lak malam 2 ntaq semua barang kat wad. aku memang xlarat dh sb esok 2 ada klaz. huhu

banyak hari jugak dia dok hospital jitra. demam time pagi siap nk discharge dah tapi mai nk tgh hari cket suhu naik balik so xblh lagi balik umah.. mmg kesian gila kt dia coz asyik merungut nak balik umah. boring kot dok sana. paling sedih time melawat dia hepi ja sb kak n abang dia ada mai melawat dia. so xsunyi sgt tapi mai time kami nak balik muka dia terus sedih. diam ja. ibu dia siap gtau nnt orang lain balik mesti hafiz akan nanges. siap ajak ibu dia balik jalan kaki. punya nak balik.. hehe

doktor suspek dia da kuman kt paru2.. dok hari ke berapa tah.dia kena pindah katil.. kena dok bilik asing takut jangkitan. time nie kami dah takut dah.. sb tengok keadaan dah nak makin xok ja. tapi tetap positifkan fkrn. tiap2 hari berharap dia akan dapat balik cepat.

tapi.. 27hb ( rabu ) lepas maghrib..dia kena pindah p Hospital Sultanah Bahiyah..sb kat sana ada pakar. time nie pun sedih sangat. mak aku cita. mak aku suh dia siap gtau nk p as.. dia kemain hepi lagi..myb dia ingat nk p as jejalan la.. siap pesan kat ibu dia suruh pakai lawa-lawa. pas2 naik ambulan..dia ok lagi. tup2 time sampai ja depan pintu HSB terus muka dia sedih.

malam 2 jugak tau yang paru-paru dia bernanah.. so myb kena operate. coz dah kronik dah.time nie agak kecewa jugak la ngn hospital jitra. bayangkan dekat seminggu lebih depa still xcakap apa langsung. yerla xda pakar pun tapi apa guna hospital sampai xleh detect penyakit langsung kan.

28hb (khamis) aku dpt msj dari mak yg hafiz nak kena operate ptg 2 kol 2.30 pm. aku mmg xleh rush nk p sana sb ada klaz kol 2-330.. so abeh klaz terus p sana. kesian sgt tgk dia. dengan wayar bersirat kt badan. masuk jap sembang ngn dia. ikutkan xleh masuk sb 2 wad kanak-kanak yg sakit bahagian paru-paru so memang orang luaq susah sgt nk blh masuk takut jangkitan. kami pun naseb ja ri2 sb kenal dengan pak guard jaga c2.. 2 pun masuk time nak abeh dah waktu melawat. nak masuk awal xblh sb ramai orang.. nnt x fair pulak kan bg kami masuk orang lain xblh masuk.

aku gilir-gilir masuk dengan kak n mak..masuk sorang-sorang.. aku sempat sembang dalam 10minit g2.. memang sebak tgk keadaan dia. rasa macam dia terlalu kecil utk rasa semua kesakitan 2. tapi aku respek gila. dr awal dia masuk hospital time kt jitra lagi. dia langsung xnges.time lepas operate nie pun aku tanya dia sakit x.. dia tunjuk tangan dia ja. tangan yang dia cucuk untuk masuk antibiotik 2 memang sakit,selalu dia suruh ibu dia urut. dia kena masukkan antibiotik yang paling kuat sekali. orang cakap memang pekat gila antibiotik 2. 2 yang sakit sgt.

pasal operate 2 xberjaya. sebenarnya bukan operate tapi just tebuk kt belakang badan dia untuk buang nanah 2 tapi still xleh kuarkan. so dia kena stay kt hospital dlm 1-2months utk masukkan antibiotik 2..if xok jugak dia kena operate. rasa kesian sgt sb dh tebuk badan dia tapi xok jugak. rasa macam free2 ja blh sakit. huhu

1hb (jumaat) cousin aku mesej yg doktor cek n suspek hati hafiz bengkak plak. time nie dah risau sgt dah kami semua. lepas satu satu sakit yang dia kena tanggung. nie lagi 1 aku hangin kt Hospital jitra. kami semua pasan dari kt hsptl jtra lg yang perut hafiz buncit pelik tapi tiap kali cousin aku tanya nurse akan kata xda apa. tapi bila mai HSB macam2 sakit kuaq. n semua orang tahu kot. simptom orang bengkak hati memang perut depa akan buncit so aku syak mmg kat jitra lagi dia dah sakit.

hari jumaat 2 mmg plan nk p sana. nk p bagi tab kat dia. kesian tgk dia bosan yg teramat sgt. lagipun budak depan katil dia asyik men ps ja. kesian pulak aku tgk dia keja temenung ja. so tgh hari 2 p beli tab ngn ten n yap.(.my bff ). biaq la dia xtau men pun asalkan ada benda dia men game sudah. tapi pusing2 lewat jugak aku settle suma. so xjadi p. lepak jap ngan depa suma n then balik umah.

sabtu (2mac) aku p sana ngan fatin n haikal. ntaq tab bear semua. time nie xleh masuk tgk hafiz.. huhu pak guard memang poyooo cket... so aku juz bg kat cousin aku ja. rindu sgt dengan dia.. ;'(

ahad ( 3mac) hafiz kena p hospital as lama utk cucuk apatah. pas2 p stay balik kt HSB..n result akan tau ari selasa nie. InshaAllah.. mudah2an semuanya selamat. seriously rindu hafiz yang dulu. walaupun dia nie jenis anak emak cket. tapi aku dah biasa ngan budak2 nie. kalau kuaq pun angkut suma 3 beradik. beli apa pun suma akan beli 3.. tapi sejak hafiz kat hospital rasa kosong ja.. nk njoy sgt pun xblh.. tambah2 ag nk p melepak di tesco sb aku mmg rajin budak2 p sana. ;'(

besok (4mac) aku balik umah . long aku pun ( tok pada hafiz) akan mai cni dari kelantan. so berkumpul la ramai2 kat umah. memang agak pening jugak la kena drive ulang alik gini. tp xpela ... time nie la family kami suma perlukan support..

ok setakat 2 dulu.. nnt apa2 progress aku update len. plez doakan hafiz yer..



time nie kat hospital jitra.. dia asyik baring ja aku suh bangun duduk..pas2 wat muka sedih..aloloo..
mainan dia time dok kat hospital jitra memang penuh dah sebeg. sb kami keja wak p..kesian tgk dia. 
tanya dia nak mainan apa.. terus dia cakap nek bus. mlm 2 pening aku ngn mak aku cari mainan bus. rupanya susah jugak nak jumpa mainan bus.. last2 xjumpa.mak aku beli trak askar ja wat ganti.. hehe

 time nie aku suh senyum tapi entah senyum apa pun xtau gini .ahah

 ciuman kasih dari seorang nenek.. :)

  ;'(


lengan dah kecik sgt dah.. huhu see perut dia memang buncit. aku paling kesian bila tgk mata dia..rasa bersinar ja. huhu ar dk 2 3 hari lepas 2 kak aku dah jumpa mainan bus.punya la excited siap msj aku dah gtau dah jumpa bus.. blur kejap aku. pehal jumpa bus pun gtau.. last2 baru teringat mainan hafiz.hehe
tapi bus 2 ada sound.. so cari nahas nak main kt hospital.. xpesal kena cerkah ngn nurse c2.. 

 nie hari operation 2.. hari last jugak aku dapat tengok dia.. huhu


as usual.. suh senyum tapi pejam mata.. apa2 ja la yunkk ooii... 





get well soon dear.. Mak Ngah sentiasa doakan kamo k.. besok mak ngah p.. nk sgt jumpa kamo.. ;'(




p/s : update entry sambil layan tonton cite #SuciKhalisa.. ada my abg cyg berlakon... @syazwanzulkifly.. ngeee

1 comment:

Hidayah Khazali said...

semoga cepat sembuh yea hafiz... insha allah..amin